“De digitale wereld is een speelveld met weinig beperkingen”

Virtual Reality is een medium waarmee hele nieuwe vormen van “storytelling” aangeboord kunnen worden. De digitale wereld is een speelveld met maar weinig beperkingen. De regels van onze fysieke werkelijkheid gelden er niet, en vergelijkbaar met filmanimatie of de vrijheid van het schrijven van een boek biedt de wereld van VR veel ruimte voor experiment en avontuur.

In mijn VR-projecten “House on the Ocean” en “Subconsious Spaces” (zie afbeelding hierboven) heb ik me laten inspireren door schilderijen en schetsen van architecten en kunstenaars (met name de architecten Piranesi, Boullée, Ledoux en kunstenaar Frans Franssen). De overeenkomst tussen deze werken was de beleving van fantastische ruimtes. Tweedimensionale en statische afbeeldingen waarbij ik me aldoor afvroeg hoe het zou zijn om in die werelden rond te kunnen dwalen. Wat zou er om de hoek van de afbeelding te beleven zijn? Wat zou ik horen? Hoe zou de ruimte voelen?

De avonturen in mijn VR-werelden zijn ontdekkingstochten. Er is een beginpunt, maar geen eindpunt of eindtijd. Er zijn bewust geen opdrachten of verhaallijnen. Het dwalen in deze werelden is een persoonlijke (digitale) reis waar de belever diep in kan duiken en zichzelf in onder kan dompelen zoals dat ook kan bij een goed boek.

Terug naar het overzicht van het programma.

Event Timeslots (1)

De Tuinzaal
-

MEER BETALEN VOOR HETZELFDE TICKET?

Liever niet? Koop dan je ticket online.

Je bent ingeschreven voor onze nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest